سئوی درون صفحه (که به آن سئو داخلی نیز گفته می شود) چیزی بیش از نوشتن محتوا برای سئو است. این کار مستلزم تحقیق متفکرانه و کار مداوم طراحان، توسعه دهندگان و تیم تحریریه به عنوان یک مسئله کلی است. در این مقاله یاد خواهید گرفت که چگونه محتوای خود را به طور موثر بهینه کنید، و چه ابزارهایی نتیجه را به شما نشان می دهند.
قبل از پرداختن به تکنیک های سئو درون صفحه، اجازه دهید کمی در مورد اصول سئو صحبت کنیم.

فهرست عناوین
سئوی درون صفحه چیست؟
سئوی درون صفحه عمل بهینه سازی محتوا برای رتبه بندی بالاتر در نتایج جستجو است.
سئوی درون صفحه با افزودن کلمات کلیدی به متن همراه است، اما این تمام ماجرا نیست. امروزه گوگل به شدت به هدف جستجو متمرکز شده است . علاوه بر این، از دهها معیار تجربه کاربر برای شناسایی ارزشی که یک صفحه به جستجوگر میدهد استفاده میکند. به همین دلیل است که سئو درون صفحه بدون همکاری همه پایه های وب سایت دیگر نمی تواند معجزه کند.
عوامل رتبه بندی سئو در صفحه
تا حدودی در سال 2009، گوگل به ما گفت که بیش از 200 عامل وجود دارد که موتور جستجو از آنها برای مرتب کردن لیست های ارگانیک خود استفاده می کند. از آن زمان، ما شاهد تفسیرها و افسانه شکنی های زیادی در مورد عوامل رتبه بندی بوده ایم . اما حقیقت این است که گوگل به طور مداوم الگوریتم های خود را به روز می کند، بنابراین به سختی کسی می تواند لیست جامعی از سیگنال های رتبه بندی را به شما نشان دهد .
به گفته جان مولر، گوگل میخواهد از این عدد 200 فاصله بگیرد و نسبت به طبقهبندی عوامل بر اساس اولویت تصمیم بگیرد.
به هر حال، برای بررسی ، در اینجا چک لیستی از فاکتورهای تایید شده سئو در صفحه وجود دارد که تا حدی بر رتبه بندی تأثیر می گذارد:
- کلمه کلیدی استفاده شده در تگ عنوان
- کلیدواژه نزدیک به ابتدای تگ عنوان
- کلمه کلیدی در تگ توضیحات متا
- کلمه کلیدی استفاده شده در تگ H1
- کلمه کلیدی که اغلب در متن اصلی استفاده می شود.
- کلمه کلیدی در تگ های جایگزین تصویر وجود دارد.
- URL های سئو شده
- انکر تکست بر روی لینک ها
- تولید محتوای با کیفیت بالا
- منحصر به فرد بودن و عدم تکرار
- تازگی مطالب
- تجربه صفحه (Core Web Vitals)
- سازگاری با موبایل
با ما هراه باشید تا این عوامل را گام به گام بررسی کنیم و ببینیم کدام ابزارها می توانند در زمان و تلاش شما در فرآیند سئوی درون صفحه تاثیر گذار باشد.
کلمات کلیدی را در تگ عنوان اضافه کنید
آنها تعیین می کنند که آیا کاربر متوجه URL شما در SERP می شود و روی آن کلیک می کند. در برخی موارد، عناوین ممکن است کوتاه شده و با H1 جایگزین شوند.
تحقیقات ما در مورد بهروزرسانی اخیر تگ عنوان نشان داد که Google تمام عناوینی را که بیشتر از 60 کاراکتر یا کوتاهتر از 55 کاراکتر هستند را با H1 جایگزین کرد. برای برخی از پستها، عنوانی برای خود ایجاد کرد که کلمه کلیدی اصلی را از H1 و نام تجاری آن ابداع کرد. این ممکن است تأثیر زیادی بر نرخ کلیک ارگانیک یک عنوان داشته باشد. به همین دلیل است که برچسب های عنوان نیاز به توجه خاصی دارند.
نکاتی برای بهینه سازی تگ عنوان:
- عناوین را در حدود 55-60 کاراکتر نگه دارید.
- کلید واژه اصلی را به ابتدای تگ عنوان نزدیکتر قرار دهید.
- از افعال قوی در عنوان با فراخوانی برای اقدام استفاده کنید.
- از صفت های رنگارنگ احساسی و فوق العاده در عنوان ها استفاده کنید.
- از عناوین طعمه کلیکی خودداری کنید.
عناوین را در سراسر سایت بررسی کنید
تمام عناوین خود را به صورت انبوه در مدیریت سایت بررسی کنید
در همان بخش، هشدارهایی را در مورد یکی دیگر از اجزای مهم قطعه ارگانیک – توضیحات متا (meta description) خواهید دید.
توضیحات متا منحصر به فرد و فریبنده بنویسید
توضیحات کوتاه با 160 کاراکتر که کاربر در زیر عنوان می بیند اگر متا تگ ها خالی باشند یا اگر ناکافی به نظر برسند، ممکن است Google به طور خودکار قطعه هایی ایجاد کند. توضیحات متا بر نرخ کلیک ارگانیک قطعه تأثیر میگذارد، بنابراین کمی بیشتر تلاش کنید تا از توضیحات به نفع خود استفاده کنید.
نکاتی برای بهینه سازی توضیحات متا:
- توضیحات متا را تقریباً در محدوده 160 کاراکتر نگه دارید.
- توضیحات متا خود را غنی از کلمات کلیدی کنید.
- آنچه را که در مقاله دارید بازگو نکنید، بلکه کمی جذابیت احساسی و تماسی برای کلیک کردن روی مقاله اضافه کنید.
محتوای خود را با قالب بندی مناسب تقسیم کنید
یکی از مهم ترین قسمت های سئوی درون صفحه استفاده از محتوای ساختار یافته معنایی است که به گوگل کمک می کند تا صفحات را بهتر درک کند. این مورد برای کاربران نیز صادق است. ساختار مقاله واضح به آنها کمک می کند تا در محتوای شما حرکت کنند و به هدف خود به آسانی دست بیابند.
تحقیقات نشان می دهد که کاربران آنلاین به طور ناگهانی مطالعه می کنند و در هر بازدید متوسط حدود 28 درصد از کلمات را می گیرند. یکی دیگر از مطالعات UX نشان میدهد که اگر محتوا در یک متن حجیم جریان داشته باشد، کاربران تمایل دارند به الگوی F بخوانند . این هم برای کاربران و هم برای مشاغل مضر است زیرا خوانندگان ممکن است اطلاعات مهم را نادیده بگیرند.
یک چیدمان و قالب بندی خوب، دسترسی بهتر به محتوا را برای کاربران تضمین می کند، و همچنین برای موتورهای جستجو و تکنیک های قالب بندی وجود دارد که از رد شدن الگوها جلوگیری می کند.
نکاتی برای سازماندهی ساختار محتوای سئو:
- محتوای خود را با عنوان و زیرعنوان تقسیم کنید.
- مطمئن شوید که فقط یک تگ عنوان و H1 در HTML خود دارید.
- از سرفصل های H2 – H6 که به طور منطقی مرتب شده اند استفاده کنید.
- کلمات کلیدی، عناوین و زیرعنوان های خود را بهینه کنید، آنها را به ابتدای عنوان نزدیکتر قرار دهید.
- از لیست های شماره گذاری شده و نقاط گلوله استفاده کنید.
- منوی محتویات را با پیوندهای داخلی ایجاد کنید.
- عبارات کلیدی را با حروف کج یا پررنگ برجسته کنید.
توجه داشته باشید
در سئوی درون صفحه داشتنن تنها یک تگ H1 بسیار ضروری است. با این حال، با این که من این نظریه را رد می کنم اما برخی از سئو کاران استدلال می کنند که چندین تگ H1 در یک صفحه ممنوع نیست.
چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنید
اگرچه تراکم کلمه کلیدی به عنوان یک فاکتور رتبه بندی سئوی درون صفحه ذکر نشده است، موتور جستجو اینگونه است که برجستگی یک کلمه را در متن تشخیص می دهد. قرار دادن کلمه کلیدی در صفحه نیز مهم است. کاربران معمولاً از بالا سمت راست شروع به خواندن می کنند و اینجاست که Googlebot شروع به اسکن صفحه نیز می کند.
نکاتی برای بهینه سازی چگالی کلمات کلیدی:
- از معرفی طولانی خودداری کنید، از چند جمله اول برای تنظیم مشکل استفاده کنید و مستقیماً به اصل مطلب بروید.
- از کلمات کلیدی مورد نظر خود در 150 کلمه اول مقاله استفاده کنید.
- کلمات کلیدی مهمی را در سرتاسر محتوای سئوی خود پراکنده کنید.
- از پر کردن کلمات کلیدی خودداری کنید زیرا تراکم کلمات کلیدی ممکن است به یک سیگنال رتبه بندی منفی SEO تبدیل شود.
بهینه سازی محتوای درون برنامه ای
محتوای درون برنامه را با استفاده از ابزار ویرایشگر محتوا بهینه کنید
ابزار ویرایش محتوای سئو شامل ویژگی های زیر است:
- کلمه کلیدی seed را نقشه برداری کنید و نرخ بهینه سازی صفحه را محاسبه کنید.
- کلمات کلیدی توصیه شده را بر اساس تجزیه و تحلیل SERP پیدا کنید.
- رقبای برتر را بررسی کنید، URL ها، ترافیک و امتیاز TF-IDF آنها را برای هر کلمه کلیدی که در مقاله استفاده می کنند، دریافت کنید.
- موضوعات و سوالات اضافی را برای پوشش در پست وبلاگ پیدا کنید.
- ابر کلمه تجسم شده را ببینید و برجسته ترین کلمه کلیدی (که احتمالاً مقاله برای آن رتبه بندی می شود) را شناسایی کنید.
- جلوگیری از پر کردن کلمات کلیدی
محتوای خود را در قطعه های برجسته رتبه بندی کنید
کمتر کسی به قدرت نتایج غنی شک کند. تکههای ویژه ممکن است به منبع خوبی از ترافیک تبدیل شوند. به همین ترتیب، یک ویژگی غنی جدید که در SERP ظاهر می شود ممکن است ترافیک را از سایر موقعیت های ارگانیک بدزدد.
شانس دریافت یک قطعه برجسته برای محتوایی که قبلاً در برخی از نتایج صفحه برتر ظاهر می شود، بیشتر است. شما باید محتوای عمیقی ایجاد کنید و موضوع را از زوایای مختلف پوشش دهید. اطمینان حاصل کنید که نکات بالا در سئو روی صفحه را اجرا کرده اید. و می توانید چند سیگنال تقویت کننده اضافه کنید تا موقعیت مورد نظر 0 را به دست آورید.
نکاتی برای بهینه سازی محتوای خود برای قطعه های برجسته:
- راهنماهای راهنما، لیست های رتبه بندی، بررسی های مقایسه ای مناسب SEO ایجاد کنید و بر اساس آنها عنوان کنید.
- ایجاد لیست های طولانی تر برای افزایش CTR ارگانیک از قطعه برجسته.
- پاسخ به سوالات متعدد مرتبط با موضوع؛
- از طرح سؤالات متداول استفاده کنید.
- پیاده سازی داده های ساخت یافته برای برخی از انواع محتوا (دستور پخت، محصولات، و غیره)؛
- اضافه کردن کلمات رنگی احساسی و اصلاح کننده به برچسب عنوان (بهترین چیزی).
- سال جاری را به عنوان اضافه کنید تا بر تازگی آن تاکید شود.
محتوای ارزشمند ایجاد کنید
گوگل دستورالعمل EAT را برای ایجاد محتوا به اشتراک گذاشته است . در حالی که EAT به عنوان یک عامل رتبهبندی نیست، اما مجموعهای از عوامل را نشان میدهد که در مجموع بر نحوه عملکرد یک صفحه و کل سایت در جستجوی ارگانیک تأثیر میگذارند.
نه تنها کپی رایترها باید محتوای سئو پسند ایجاد کنند که در عین حال اصلی و با کیفیت باشد. تیم وب سایت باید به یک استراتژی سئو مشترک برای ایجاد قابلیت اعتماد و تخصص کلی سایت پایبند باشد.
- خوانایی و سبک محتوای خود را با ابزارهای نوشتن محتوا بهبود بخشید .
- از محتوای تکراری خودداری کنید و آن را برای سرقت ادبی بررسی کنید .
- منابع خارجی با کیفیت بالا را نقل قول کنید (نه، پیوندهای خروجی رتبه صفحه شما را کاهش نمی دهند).
- از سایت های با کیفیت بالا در جایگاه خود درخواست بک لینک کنید.
- تشویق فعالیت در رسانه های اجتماعی؛
- داده های تحقیق و اینفوگرافیک را اضافه کنید.
- اضافه کردن نمایه های نویسنده، تاریخ انتشار.
نوع مناسب محتوا را انتخاب کنید
گوگل کاملاً صریح است که محتوا کلید رتبه بندی است. اما چگونه می توان فهمید که کدام نوع محتوا بهترین رتبه را دارد؟ یک بررسی سریع از SERP داشته باشید و ببینید کدام نوع مقالات در رتبه اول قرار می گیرند. تجزیه و تحلیل SERP به شما سرنخی می دهد که چه نوع مقالاتی در SERP برای این پرس و جو خاص غالب است.
انواع صفحات وب سایت:
- صفحه نخست
- صفحه دسته بندی
- پست های وبلاگ
- صفحات محصول / صفحات خدمات
- صفحات فرود
- درباره ما ، صفحات خط مشی
- و غیره.
اول از همه، نوع صفحه رتبه بندی رقبا مهم است. اگر صفحه رتبهبندی یک صفحه اصلی باشد، رتبهبندی آن دشوار خواهد بود زیرا احتمالاً صفحه سیگنالهای قدرت صفحه بسیار بیشتری دارد. پست های وبلاگ بیشتر دارای هدف جستجوی اطلاعاتی یا تحقیقی هستند، در حالی که صفحات فرود برای پرس و جوهای تراکنشی بهینه شده اند.
فرمت های برای ایجاد حتوا:
- فهرست ها
- راهنماهای چگونه
- مصاحبه ها
- بررسی ها
- خوانده های طولانی
- فیلم های
- و غیره.
فرمتهای محتوا از نظر جامعیت، ویژگیهای غنی که میتوانند در Google به دست آورند و حتی انواع جستارهایی که برای آنها رتبهبندی میکنند، متفاوت هستند.
هدف جستجو را بررسی کنید
گوگل در سئوی درون صفحه به طور خاص مشتاق هدف جستجو است زیرا این چیزی است که باعث صرفه جویی در وقت و توجه کاربران می شود. در طول دهه، تحقیقات کلمات کلیدی به همان اندازه که هوش مصنوعی در پشت جستجو تکامل یافته است. جای تعجب نیست که گوگل مترادف ها را درک می کند، اشتباهات املایی را تصحیح می کند و جملات کامل را تفسیر می کند.
طبقه بندی هدف جستجو ممکن است تفاوت های جزئی داشته باشد، اما به طور کلی، انواع به شرح زیر است:
- هدف جستجوی اطلاعاتی : عبارت جستجو برای آگاهی عمومی، اغلب عبارات کلیدی کوتاه.
- هدف جستجوی تحقیقی : عبارت جستجوی محدودتر، پاسخ به سؤالات تخصصی مانند چگونه، چه، کجا، چه زمانی. پاسخ هایی که اغلب در بررسی ها، فهرست ها، و غیره موجود است.
- هدف جستجوی تراکنش : پرس و جو که هدف و عملی را نشان می دهد، مانند خرید، تخفیف، فروش.
- هدف جستجوی ناوبری : مربوط به یافتن چیزی در وب است، مانند ورود، سبد خرید، تماس .
نکاتی در مورد تحقیق کلمات کلیدی مدرن:
- از سئوی طولانی مدت استفاده کنید .
- محتوای خود را برای کلمات کلیدی محلی و موتورهای جستجوی خاص بهینه کنید.
- برای جستجوی صوتی بهینه سازی کنید (به عبارت دیگر، سؤالات گفتاری را که کاربران از طریق جستجوی صوتی می پرسند کاوش کنید و برای آنها پاسخ بنویسید).
- ردیابی رتبه بندی دستگاه های تلفن همراه به طور جداگانه و پیاده سازی سئوی موبایل .
- از نگاشت کلمات کلیدی برای پیگیری تلاش های بهینه سازی خود استفاده کنید.
طول محتوای ذهن
تعداد کلمات یک عامل سئوی درون صفحه نیست، اگرچه مطالعات سعی می کنند تا حدی همبستگی رتبه بندی را پیدا کنند.
«تعداد کلمات یک عامل رتبه بندی نیست. از دردسر خودت نجات بده.»
جان مولر
پس چرا زحمت بکشید که نویسنده کپی رایتر چند کلمه برای یک تکلیف نوشتاری نوشته است؟ شاید تعجب کنید که آیا کسی هرگز به انتهای یک مقاله 4000+ خواهد رسید.
هدف برخی از مطالعات اثبات این است که محتوای طولانی رتبه بهتری دارد . چرا؟ یک مقاله جامع احتمالاً برای تعداد بیشتری از کلمات کلیدی رتبه بندی می کند. این بسیار قانع کننده تر است زیرا حقایق و داده های بیشتری دارد. برای خلق یک داستان عالی، کار، منابع و ایده های زیادی لازم است. به همین دلیل است که احتمالاً مطالب طولانی مدت نقل قول می شوند، با تمایل بیشتری به اشتراک گذاشته می شوند و بک لینک های بیشتری جمع آوری می شوند.
(شایعات فرش قرمز را حذف کنید، خبر داستان کاملاً متفاوتی است؛ اگرچه فرمت طولانی خوانده شده ارزش خود را در صنعت خبر نیز ثابت کرده است).
در انتهای دیگر مقیاس، محتوای نازکی وجود دارد . محتوای بسیار نازک در سراسر سایت رتبه بندی شما را در معرض خطر جریمه پاندا قرار می دهد . در یک سایت بازاریابی با توضیحات ضعیف محصول، محتوای خود را با افزودن چند کلمه بیشتر در مورد آنها بهینه کنید، ویژگی های متمایز محصولات را توصیف کنید و مطمئناً بهبود جزئی رتبه را مشاهده خواهید کرد.
باید باهاش چکار کنم؟ به میانگین تعداد کلمات برای وب سایت های با رتبه برتر نگاهی بیندازید و تصمیم بگیرید که به چه طول محتوایی نیاز دارید.
URL ها را برای سئوی درون صفحه بهینه کنید
گوگل تایید می کند که URL یک فاکتور رتبه بندی “بسیار بسیار سبک” است به این معنا که این اولین چیزی است که Googlebot در یک صفحه جدید می بیند. اما زمانی که محتوای سئو مطرح می شود، URL ها اهمیت کمتری دارند.
با این حال، ممکن است برای مردم شرم آور باشد که URL های ناشیانه را با نمادهای بیش از حد به اشتراک بگذارند. بنابراین انتشار در URL های سئو پسند فقط یک تمرین SEO خوب است.
نکاتی برای بهینه سازی URL ها:
- ایجاد URL های توصیفی با کلمات کلیدی در آنها.
- URL های کوتاه ایجاد کنید یا از کوتاه کننده های URL برای اشتراک گذاری استفاده کنید.
- از علامتهای خاص در URLها که آنها را ناشیانه نشان میدهد، خودداری کنید.
یکی دیگر از ویژگی های مفید این است که عمق کلیک همه صفحات را بررسی کنید و ببینید کدام یک از آنها در ساختار سایت شما دفن شده است. اطمینان حاصل کنید که تمام صفحات مهم شما می توانند به راحتی با حداکثر 3 تا 5 کلیک از صفحه اصلی دسترسی داشته باشند.
محتوای خود را با لینک سازی داخلی در سئوی درون صفحه بهینه کنید
لینک های داخلی برای سئوی درون صفحه بسیار مهم هستند زیرا به سازماندهی محتوا در خوشه ها کمک می کنند. صفحات به صورت سیلوها ساخته می شوند که در آن یک صفحه برجسته توسط موضوعات فرعی باریک تر و عمیق تر پشتیبانی می شود.
ساختار صفحه ستونی بسیار رایج است، اگرچه تاکتیک SEO برای پیوند داخلی ممکن است بسته به هدف متفاوت باشد.
گاهی اوقات نتایج جستجو حتی شامل پیوندهای به اصطلاح سایت در SERP گوگل می شود. این نمی تواند تحت تأثیر قرار گیرد، Google آنها را تنها در صورتی نشان می دهد که ساختار سایت به شناسایی صفحات به عنوان مهم کمک کند. به عبارت دیگر، موتور جستجو آنها را برای کاربران مفید می داند.
از تجربه صفحه عالی اطمینان حاصل کنید
به طور دقیق، این بخش به سئوی فنی مربوط می شود اما با سئوی درون صفحه مرتبط است. بارگذاری صفحه و UX ممکن است تأثیر جدی بر رتبه بندی داشته باشد، به خصوص پس از به روز رسانی Core Web Vitals به طور کامل در تابستان 2021. صفحات باید با بیشترین سرعت ممکن بارگیری شوند و کاربران باید بتوانند به راحتی به محتوای آن دسترسی داشته باشند.
در قسمت پایانه، کاربر تصمیم می گیرد که به پایین اسکرول کند یا خارج شود. اگر کاربر با صفحه ای تعامل نداشته باشد یا تنها چند ثانیه پس از بارگذاری صفحه آن را ترک کند، این یک پرش است. یعنی رسیدن به این کاربر در جستجوی ارگانیک بی معنی بود.
نکاتی برای بهینه سازی سیگنال های UX در صفحه:
- سرعت صفحه خود را افزایش دهید؛
- محتوای مهم را به بالای صفحه فشار دهید.
- حذف پاپ آپ های مزاحم؛
- از یک طرح بندی کاربر پسند استفاده کنید.
- برای بررسی پاسخگویی، تست رایگان سازگار با موبایل را اجرا کنید.
تصاویر را برای سئوی درون صفحه بهینه کنید
تصاویر به روش های مختلف سئوی درون صفحه را افزایش می دهند. تصاویر جلب توجه میکنند، در موتورهای جستجوی مبتنی بر تصویر نشان داده میشوند، زمان ماندگاری را افزایش میدهند، اشتراکگذاری اجتماعی را افزایش میدهند. با این حال، تصاویر سنگین بزرگ ممکن است زمان بارگذاری صفحه را خراب کنند. انجام و تنظیم الزامات استاندارد برای استفاده از تصویر برای سازندگان محتوا ضروری است.
نکاتی برای بهینه سازی تصویر در سایت و بهینه سازی سئوی درون صفحه :
- استفاده از تصاویر در قالب نسل بعدی؛
- کلمات کلیدی را به نام فایل ها و URL های تصویر اضافه کنید.
- متن های جایگزین بهینه سازی شده برای کلمات کلیدی را به تصاویر اضافه کنید.
- تصحیح تصاویر شکسته
بهینه سازی تصاویر برای سئو
تمام تصاویر خود را در وب سایت برای اندازه، نام و متن های جایگزین بررسی کنید
مکان دیگری برای بررسی تصاویر در تب All Resources است . در آنجا می توانید تمام منابع از جمله تصاویر را از نظر اندازه، زمان پاسخگویی سرور و دستورالعمل های txt ربات بررسی کنید.
تعامل کاربر عمیق تری در سایت خود ایجاد کنید
حدس میزنم همه میدانند که رفتار کاربر چقدر برای سئوی درون صفحه و فروش اهمیت دارد. نرخ کلیک، پرش، زمان ماندن، بازدید از صفحه در هر جلسه، همه اینها در حالی که سفر مشتری را در قیف تبدیل بهینه میکنند، تحت دقیقترین بررسی قرار میگیرند.
نکاتی برای بهینه سازی برای تعامل بهتر کاربر:
- نظرات کاربران را برای افزایش زمان ماندن در صفحه فعال کنید.
- اضافه کردن دکمه های اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی؛
- جستجوی سایت را تنظیم کنید تا بدانید کاربران به دنبال چه چیزی هستند.
- پیشنهاد مقالات مرتبط
- پودر سوخاری را اجرا کنید.
چند راهنما دیگر برای سئوی درون صفحه
سئو درون صفحه ، همراه با سئوی خارج از صفحه و سئو فنی ، سه رکن بهینه سازی جستجو هستند. هر جزء برای موفقیت به یک اندازه مهم است و باید به بهترین سطح ممکن بهینه شود.